Model: Datsun 240Z
Lata produkcji: 1969–1978
Model: Datsun 240z (1971 r.)
Wydanie: delPrado
Pierwszy model nowej serii Datsun 240Z zaprezentowano w październiku 1969 roku w hotelu w Nowym Jorku jako następca modelu Sports. W pracy nad nowym modelem pracowali styliści
pod kierownictwem Yoshihiko Matsuo oraz grupa inżynierów pod wodzą Tiichi Hary. Liczba w nazwie oznacza pojemność skokową silnika: 6-cylindrowy, umieszczony z przodu, 2393 cm³, 151 KM przy 5600
obr./min. Samochód miał bardzo dobre właściwości jezdne i gwarantował wysoki komfort jazdy dzięki niezależnemu zawieszeniu wszystkich kół. Ten japoński samochód szybko stał się przebojem rynku
amerykańskiego, a czas oczekiwania dochodził do pół roku.
W ciągu 4 lat produkcji Datsuna 240Z sprzedano w ilości 156 076 sztuk tego pojazdu.
W Japonii samochody były sprzedawane wyłącznie przez salony Nissan Bluebird Store. W kolejnych latach została wprowadzona mniej popularna wersja z 3-biegową, automatyczną skrzynią biegów.
Był to samochód niejako stworzony do udziału w zawodach sportowych. Już od samego początku produkcji, regularnie odnosił sukcesy w wyścigach w USA, w serii SCCA i IMSA. W roku 1971 Edgar Herrmann i Hans Schuller wygrali Rajd Safari. Sukces ten powtórzyli dwa lata później Shekhar Mehta i Lofty Drews.
W 2004 roku magazyn Sports Car International umieścił ten samochód na drugim miejscu na liście topowych samochodów sportowych lat 70.