Model: ZIŁ 130
Lata produkcji: 1962 - 1994
Model: ZIŁ 130 MMZ-555 (1977 r.)
Wydawca: Nasze Ciężarówki / Modimio (Rosja)
Model otrzymał kalkomanie.
Model: ZIŁ 130 MMZ-555 (1962)
Wydanie: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 2. / DeAgostini
Model: ZIŁ 130 ZSK-10 (1967 r.)
Wydanie: Kultowe Ciężarówki z epoki PRL-u nr 14. / DeAgostini
Model został wprowadzony w zastępstwie dla produkowanego ZiŁa 164. Pierwsze prototypy wykonano w roku 1958. Od 1962 r. produkowany seryjnie, od 1964 r. ruszyła produkcja masowa. Jest to jeden z najpopularniejszych samochodów ciężarowych na terenie byłego ZSRR, do roku 1994 powstało około 3 380 000 sztuk modelu 130 w różnych odmianach. W roku 1992 produkcję tego modelu rozpoczęto także w zakładzie Uralskij Awtamotornyj Zawod (UAMZ) (samochód otrzymał nazwę UAMZ-43140).
ZiŁ-130 to pierwszy samochód ciężarowy marki ZiŁ pomalowany na kolor niebieski i biały. Wcześniejsze ciężarówki ZiŁa pomalowane były w kolorze ciemnozielonym (podobnym do samochodów wojskowych).
Przez cały okres produkcji ZiŁ-130 doczekał się dwóch poważniejszych modyfikacji; w 1966 i 1977 r. Po drugiej modernizacji zmieniona została osłona chłodnicy. Największą wadą samochodów ciężarowych ZIŁ było bardzo duże zużycie paliwa (nawet rzędu 55 litrów/100 km., a w przypadku ciągnika siodłowego czasami jeszcze więcej), spowodowane zastosowaniem silnika benzynowego. Z drugiej strony ma on pewną przewagę nad silnikiem Diesla, zwłaszcza w warunkach klimatycznych w Rosji (bardzo mroźne zimy), ponieważ benzyna w żadnym miejscu na świecie nie zamarza.