Model: Saab 9-5
Lata produkcji: 1997 - 2009


Wydanie: Hongwell


Samochód otrzymał kod fabryczny YS3E pojazdu została opracowana na płycie podłogowej amerykańskiego koncernu General Motors o symbolu GM2900, która znana była z modelu Opel Vectra B, a wykorzystana także w modelach Saab 900 NG, Saab 9-3 I oraz Opel Vectra A i Opel Calibra. Premiera Saaba 9-5 Aero kombi w 2000 roku miała miejsce w okolicach kurortu narciarskiego Nowy Meksyk w Górach Skalistych w Stanach Zjednoczonych.

Współczynnik oporu powietrza wersji sedan wynosi 0,29, a kombi 0,31 (wersja amerykańska 0,33). Wnętrze pojazdu zostało podporządkowane wyłącznie kierowcy. Auto otrzymało charakterystyczną, zwróconą ku kierowcy deskę rozdzielczą w której widać najwięcej odwołań do samolotów, które inspirowały projektantów pojazdu (producent posiada historię lotniczą – Saab Group), a także charakterystyczne miejsce ulokowania kluczyka do stacyjki, który umieszczono pomiędzy przednimi fotelami. Kontrolka niezapiętych pasów bezpieczeństwa została umieszczona na podsufitce, a przyciskiem Night Panel umieszczonym pod wyświetlaczem komputera pokładowego (SID) wyłączyć można podświetlenie całej deski rozdzielczej oprócz prędkościomierza, który podzielony jest asymetrycznie, dzięki czemu wydaje się, że do 140 km/h pojazd przyśpiesza bardziej dynamicznie niż powyżej 140 km/h. Jest to nawiązanie do myśliwców bojowych. Bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa pojazdu został udowodniony dzięki testom Euro NCAP z których zdjęcia testu zderzeniowego Saaba 9-5 obiegły cały świat. Auto otrzymało wówczas 4 gwiazdki na 4 możliwe (w 1999 roku wprowadzono możliwych 5 gwiazdek).