Model: FSO Polonez Coupé
Lata produkcji: 1981 i 1983
Silnik: R4; 1481 ccm;  82 KM


Wydanie: Legendy FSO / DeAgostini


Wydanie: Kultowe Auta PRL-u nr 64. / DeAgostini.


Poloneza Coupé produkowano z dwoma rodzajami przodu: z „noskiem”  i „klasycznym” znanym z modelu pięciodrzwiowego. Do dziś zachowało się niewiele egzemplarzy. Samochód napędzany był standardowym silnikiem o pojemności 1481 cm³ współpracującym z 4- lub 5-biegową skrzynią, który występował w dwóch wersjach mocy 75 KM i 82 KM oznaczonym literą X. Kolorystyka drugiej serii to dwa kolory szaro-stalowy i orzechowy (pomarańczowy). Produkcja na większą skalę nie została podjęta. Istnieją hipotezy o wyprodukowaniu łącznie około 40 sztuk, lecz sama fabryka nie jest w stanie ustalić tej liczby. Na przeszkodzie w rozwinięciu wielkoseryjnej produkcji stanęło załamanie gospodarcze początku lat 80. Wstępnie przewidywano montowanie silnika 2000 OHC, na którego licencję zakupiono u Fiata wraz z dokumentacją produkcyjną Poloneza w 1974 roku.

 

Nieznane są losy prototypu Poloneza Coupé, który w 1975 roku powstał we Włoszech na zamówienie rządu polskiego i był przechowywany w OBR w Falenicy jeszcze w latach 80. XX wieku. Zachował się jedynie prototyp wersji trzydrzwiowej, który pod nazwą Polski prezentowany jest w [w muzeum NOT w Chlewiskach] w Warszawie.

Istniały również fabryczne rajdowe wersje Coupé, wyposażone m.in. w silnik 2.0 DOHC doładowany sprężarką Volumex G60 i kłową skrzynię biegów. Różniły się one od drogowych Coupé pojedynczymi tylnymi szybami bocznymi wykonanymi z pleksiglasu.Ciekawostką jest fakt przedstawienia produkcji FSO Polonez Coupe w filmie "Siedem życzeń" z 1983r.

Wnętrze pojazdu posiadało kompletne wyposażenie dostępne wówczas w Polonezie, w tym m.in. lepiej wyprofilowanie fotele, obrotomierz oraz radio Safari.